Jeg mente at have identificeret en fejl i pointsystemet i Giro Manager, da jeg havde været så dum at vælge Marco Brenner i Kat. 4, og han ingen point fik for at blive nummer 181 på 1. etape.
Der er normalt som minimum 2 point til alle, som ikke udgår på etapen, men det står stadig i regelsættet opført som 2 point til placering 91.-176 som i alle tidligere cykelspil.
Men i år er der jo et ekstra hold (og 8 ekstra ryttere) med i alle Grand Tours.
Derfor sendte jeg en mail til support@swush.com, da jeg tænkte, at det måtte være en fejl, og at der retteligt burde uddeles 2 point til placering 91.-184.
Men nej! Det er simpelthen helt bevidst, fremgår det af svaret.
“Det er som sådan ikke en fejl, men du har ret i regelsættet ikke er blevet udvidet til dette års Giro.
Besidder du en af de sidste 8 ryttere på en etape, vil du derfor ingen point modtage for etape placering,” skriver Richard.
Jamen, farv mig overrasket over, at de simpelthen har aftalt, at lige nøjagtig de sidste otte ryttere på hver etape ikke skulle have point.
Altså, “vi giver 2 point til de 86 ryttere fra placering 91.-176, der heller ikke bliver en skid på etapen, men at blive blandt de sidste 8? Det er sgu for pinligt til at få point”.
Ingen forklaring på, hvad nummer 176 har ydet, som nummer 177 ikke har. Ingen forklaring på, hvordan man lige er landet på de sidste 8, og ikke f.eks alle efter nummer 100, 125 eller 150.
Når man tænker på, hvor dårligt forberedt holdet.dk har været til Girospillene, ville det imidlertid give mening, at de har brugt tiden på et møde, hvor det er blevet aftalt, at der ikke skal gives point til de sidste 8 ud af 184 ryttere.
Det får de nok bare ikke rigtig nogen til at tro på.
Det er jo indlysende, at det ekstra hold og de 8 ekstra ryttere i årets Grand Tours blot er endnu en ting, de heller ikke har været opmærksomme på.
Ellers ville det vel også være skrevet ind i regelsættet, hvor der blot står, at “ryttere der ikke gennemfører en etape, får 0 point for den runde, hvor de udgik”. Ikke noget om, at det også gælder den håndfuld, der placeres ringere end nummer 176 på hver etape.
Det ville klæde Holdet/Swush/EB at indrømme, at det er (endnu) en fejl, de har begået, og takke for at blive gjort opmærksom på det.
I stedet vælger de at tage en klovnemaske på og påstå, at det skam er helt bevidst.